Monday 4 March 2013

OSTEMATRIX vs. OSTEOPOROSIS



Berapa ramai antara kita yang minum 2 gelas susu setiap hari? Rata2 dah stop minum susu waktu kanak-kanak lagi.. Saya pun sama.hehe...tapi timbul kesedaran waktu zaman belajar dulu. Puncanya sebab tengok kawan kemalangan. 1 luka pun tak ade...tapi kedua-dua belah tulang peha dia patah. Ape lagi, masuk besi la...uihhh...ngeri betul..saya pun lepas tu consume tablet kalsium (kalsium+magnesium) yang beli dari farmasi.jenama terkenal gak lah. Waktu tu tak kenal Shaklee lagi. 


Tiap-tiap hari saya makan kalsium tu.. tapi tiba-tiba 1 masa tu budget lari...biase la, student kannnn..so kena lah stop makan kalsium tu. 1-2 hari lepas tu badan saya sakit-sakit, terutamanya kat sendi.rasa sengal sangat. Saya pun google la pasal ape jadi macam tu. Rupa-rupanya ade drug dalam kalsium tu. Kirenye saya ni dah macam ketagihan la. Bila tak makan je, jadi sakit..Nak tak nak, saya kena stop terus amek kalsium brand tu, walaupun kena menanggung sakit. Berminggu jugak la baru hilang sengal-sengal tu.. 
















Macam-macam brand kalsium dah cuba.waktu tengah pregnant dulu saya ade bagi tau doktor pasal saya amek tablet kalsium. waktu tu doktor tu kate sedikit sebanyak akan ade side effect dalam jangka masa panjang sebab kalsium yang saya makan tu bukan dari sumber semulajadi.tapi tak tanye lah pulak apa jadi...hadoi...nape la dari dulu tak kenal vitamin-vitamin Shaklee yang natural ni. Sekali dah try Shaklee, tak sior (@tak nak sangat2, bahasa perak) dah brand lain. 




















Sebelum ni saya n kawan2 ofis ade buat test tulang anjuran Anlene. Result saya mestilah ok, kaler Hijau! hehe..Konsultan Anlene tu kata bagus n tanya susu apa saya minum. Saya bagi tau la makan tablet kalsium je. Tak dapat la dia nak promote kaw2 produk dia.hehe... tapi kawan2 saya punya result paling elok pun kaler kuning. Kaler kuning nk ke merah pun ade. Yang tu memang dia minum susu waktu pregnant je, lepas tu stop. Dia kate patutlah  bila nak sujud tu berbunyi2..So, sape-sape yang nak sujud tu berbunyi sendi-sendi, memang sangat perlu makan makanan atau minuman yang tinggi kalsium.

pix ni: crdt to niwtode.wordpress.com-


 




crdt to http://bibiechan.blogspot.com- untuk pix ni...result saya 1.2 bar hijau.selamat!
  .






















































Banyak jugak sayur-sayur yang mengandungi kalsium rupenye. Tapi zat makanan senang hilang ketika proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Jadi, kalau nak masak tu jangan la sampai lunyai pulak. Hehe..
















































































































.

 







Table 1: Recommended Dietary Allowances (RDAs) for Calcium [1]
Age
Male
Female
Pregnant
Lactating
0–6 months*
200 mg
200 mg
7–12 months*
260 mg
260 mg
1–3 years
700 mg
700 mg
4–8 years
1,000 mg
1,000 mg
9–13 years
1,300 mg
1,300 mg
14–18 years
1,300 mg
1,300 mg
1,300 mg
1,300 mg
19–50 years
1,000 mg
1,000 mg
1,000 mg
1,000 mg
51–70 years
1,000 mg
1,200 mg
71+ years
1,200 mg
1,200 mg

* Adequate Intake (AI)





















1 tablet Ostematrix = 250mg kalsium = 1 gelas susu hi-calcium = 80 biji badam



Okeh...ni nak cerita pasal tablet kalsium keluaran Shaklee. Namanya OSTEMATRIX..
Ostematrix dirumus dengan formula unik yang terdiri daripada mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati. Ia mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, vitamin D, zink, kuprum, manganes dan boron. Kesemua nutrien ni digabungkan bersama untuk mendapatkan penyerapan yang baik



Ostematrix-Membantu Mengurangkan Risiko Osteoporosis***



Kalsium dan Vitamin D yang mencukupi sepanjang hayat yang merupakan sebahagian daripada diet yang seimbang berupaya mengurangkan risiko osteoporosis. Sebagai tambahan bagi membina tulang dan gigi yang kuat, nutrisi yang terdapat di dalam OsteMatrix berupaya:

  • Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal*
  • Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf*
  • Menolong mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah meradang dan kemurungan.*

OsteMatrix Membekalkan:

  • 1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
  • 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
  • 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium

Kaplet bersalut yang mudah ditelan
  • Sajian harian hanyalah sebanyak empat kaplet. Untuk hasil yang lebih baik, ambil dua biji kaplet, dua kali sehari berserta makanan.



Kalsium sahaja tidak mencukupiNegara Amerika Syarikat merupakan kadar tertinggi dalam penggunaan tenusu dan pengambilan kalsium, namun mereka merupakan kadar tertinggi dalam osteoporosis.
Bayangkan kalsium sebagai batu-bata dalam proses pembinaan tulang-temulang yang kuat dan sihat. Batu-bata ini akan lebih kuat dan lebih seimbang jika digabungkan bersama mortar. Mortar mengandungi vitamin D, magnesium, boron, zink, tembaga dan mangan.
Dengan gabungan nutrisi ini, kalsium mendapat sokongan yang diperlukan untuk membina tulang yang kuat ketika anda muda serta meminimumkan kereputan tulang ketika anda tua.






Penyerapan Yang Terbukti Secara Klinikal


Pengambilan hanya dua kaplet OsteMatrix sahaja berupaya menghasilkan peningkatan ketara dari segi statistik dalam paras kalsium darah yang disukat dalam suatu tempoh 12 jam. Badan boleh menyerap sebanyak 500mg kalsium sahaja pada satu-satu masa. 


***Pengambilan kalsium sepanjang hayat juga diet yang seimbang serta senaman yang teratur berupaya mengurangkan risiko osteoporosis. 

Halal dan diluluskan KKM









Be gojes...
::Suhana:: Shaklee id 877227::sms/whatsapp 0192951580::FB Page Gojes Mommies::














2 comments: